چیلر جذبی(سرویس ونگهداری)

5 رای3.25 

چیلر جذبی

بعضی از چیلرخای جذبی بویژه چیلرهای ۵ تا ۲۵ تن از سیکل آمونیاک-آب استفاده می کنند که در آن آمونیاک نقش مبرد را دارد و آب ماده جاذب است اما در اینجا بحث فقط به چیلرهای با ظرفیت ۱۰۰ تا ۱۶۰۰ تن محدود  می شود که از سیکل لیتیوم بروماید-آب استفاده می کننددر این چیلر آب نقش مبرد را دارد و محلول لیتیوم بروماید جاذب است .

چیلر جذبی(سرویس ونگهداری)

اثر تبرید با برقراری خلا در اواپراتور ایجاد می شود میزان این خلا ۰.۲ تا ۰.۲۵ اینچ جیوه است در این فشار پایین مایع مبرد (آب) در دمای ۳۵ تا ۴۵ درجه فارنهایت  به جوش می آید . گرمای لازم برای جوشش آب مبرد نیز از آبی که قرار است سرد شود گرفته می شود .

جهت برقراری خلاء زیاد در اواپراتور به منظور تداوم سیکل تبرید آب بخار شده در اواپراتور توسط محلول لیتیوم بروماید موجود در بخش جذب کننده چیلر جذب می شود چون اضافه شدن این آب محلول لیتیوم بروماید را رقیق کرده و قدرت جذب آن را کاهش می دهد محلول رقیق شده با پمپ به ژنراتور ارسال می شود که در آنجا حرارت دیده و آب آن دوباره جوش می آید و تبخیر می شود . حرارت لازم در ژنراتور ممکن است توسط بخار یا آب داغ یا سوختن مستقیم گاز یا نفت حاصل شود . سپس محلول قوی لیتیوم بروماید (که آب آن در ژنراتور جدا شده) به قسمت جذب کننده بر می گردد و بخار آن نیز به کندانسور می رود تا پس از تقطیر به اواپراتور برگردد .

۱) نشت ناپذیری

به دلیل خلا زیاد موجود در بخش جذب کننده خیلی مهم است که دستگاه کاملا نشت ناپذیر باشد حتی یک نشت کوچک موجب ورود هوا یا سایر گازهای غیر قابل تقطیر به دستگاه شده در نتیجه سیکل تبرید را مختل می کند .

۲) واحد تخلیه گاز

این واحد برای تخلیه گاز و یا سایر گازهای غیر قابل تقطیر از دستگاه تعبیه می شود تا در صورت وجود نشت کم چیلر بتواند به کار خود ادامه دهد واحد های تخلیه گاز و روشهای تخلی در چیلرها متفاوتند و برای پی بردن به چگونگی کار باید به دستورالامل کارخانه سازندخ چیلر مراجعه نمود .

۳) پمپها

پمپها برای گردش دادن محلول مبرد و لیتیوم برماید در داخل چیلر بکار می روند مدلهای اولیه چیلرهای جذبی دارای پمپهای نوع باز بودند  و برای جلوگیری از نشت گازهای غیر قابل تقطیر از کاسه نمدهای مکانیکی استفاده می شود این کاسه نمدها باید هر ۲ سال تعویض گردد . مدلهای اخیر چیلرهای جذبی دارای پمپ بسته می باشند یاتاقانها و موتورها و سایر اجزا باید تقریبا هر ۴ سال یک بار بازرسی شود .

۴) شیر های سرویس

شیرهای سرویس بایستی هر ۲ یا ۳ سال تعویض گردد

۵) وسایل ایمنی

وسایل مختلف کنترل کننده مثل قطع دما-پایین و فلوسوئیچهای آب سرد و آب خنک کننده آب کندانسور بایستی هر ۶ ماه از نظر صحت کارکرد بازرسی شود .

۶) آزمایشات نشت

در ای آزمایش باید خلا چیلر با گاز نیتروژن شکسته شود و داخل آن با استفاده از ترکیب مبرد فریون ۱۲ و نیتروژن تحت فشار قرار گیرد . در این مورد هرگز نباید از هوا استفاده شود برسی وجود یا عدم نشت نیز توسط نشت یاب الکترونیکی بسیار دقیق انجام می گیرد .

۷)سایر موارد مربوط به نگهداری

در تنظیم برنامه  مربوط به سایر اجزاء دستگاه باید به دستورالامل کارخانه سازنده توجه نمود که بر حسب طرح دستگاه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

۷-۱)اصلاح محلول لیتیوم برماید

۷-۲)اضافه کردن اکتان الکل

۷-۳)اجرای آزمایش نشت حین کار

۷-۴)بازرسی سیستم های آب بندی در پمپهای باز

۷-۵)روغن کاری موتورهای کنترل ظرفیت

۷-۶)بازرسی و تمیز کردن سرهای افشاننده محلول

۷-۷)تجزیه و تحلیل محلول لیتیوم برماید در دوره های زمانی معین

 

منبع:صنعت تاسیسات

شارژ گاز چیلر تراکمی

1 رای5.05 

1. كپسول مبرّد مناسب را به انشعاب مياني چند راهة آزمايش متصل كنيد .

2. شيرهاي چندراهه را طوري تنظيم كنيد كه مبرّد از طريق انشعاب فشار سنج مكش به داخل شيلنگ مكش جريان پيدا كنيد .

3. شيلنگ مكش را به انشعاب شارژ شير سرويس مكش متصل كنيد . قبل از سفت كردن اتصالات ، اندكي از مبرّد را آزاد كنيد تا هواي محبوس در شيلنگها كاملاً  خارج شود .

4. سيلندر مبرّد را از ترازوي فنري آويزان كنيد تا از وزن مبرّد اضافه شده به سيستم مطلع باشيد .

 

 

 

براي افزودن مبرّد مطابق دستورالعمل زير عمل كنيد :

5. شير سرويس مكش را ببنديد و بعد از اطمينان يافتن از اينكه كپسول در وضعيت وارونه قرار دارد ، كمپرسور را روشن و شير كپسول را كمي باز كنيد . جهت پيشگيري از آسيب ديدگي كمپرسور شير تخلية كپسول را طوري تنظيم كنيد كه فشار مكش از bar 3 براي فرئون 12 و bar 5ر5 براي فرئون 22 تجاوز نكند . توجه : قراردادن كپسول در داخل تشت آب گرم موجب افزايش سرعت جريان مبرّد به داخل سيستم مي شود .

6. اگر سيستم نياز به شارژ كامل دارد ،‌ مقدار مبرّد مورد نياز آن را كه روي پلاك شناسايي آن قيد شده است ، به آن اضفه كنيد . اگر قرار است فقط مقدار كمي مبرّد اضافه شود ، بعد از گذشت چندثانيه شير سرويس مكش را ببنديد و حدود 5 دقيقه سيستم را به حال خود بگذاريد تا متعادل شود . در صورتي كه كمبود گاز سيستم هنوز مرتفع نشده است ، اين عمليات را مجدداً تكرار كنيد .

اگر سيستم در وضعيت اضافه شارژ قرار دارد ، ‌مقدار كمي از مبرّد آن را از طريق دهانة مخصوص نصب فشارسنج واقع بر شير سرويس مكش كمپرسور تخيه و كمي صبر كنيد تا سيستم متعادل شود . تخلية مبرّد را آن قدر ادامه دهيد تا سيستم در وضعيت كم شارژ قرار بگيرد . حال با استفاده از دستورالعمل ارائه شده در قسمت قبل ، شارژ سيستم را كامل كنيد .

منبع:صنعت تاسیسات

 

اصول کار چیلر های جذبی (2)

23 رای4.15 

 

اصول کار چیلر های جذبی :

اصول کارکرد چیلرهای جذبی همچون سایر سیستم های سرمایشی فرآیند تبخیر است . همانطور که می دانیم لازمه فرآیند تبخیر دریافت گرماست و این اخذ گرما می تواند موجب ایجاد سرما شود .با توجه به قوانین ترمودینامیکی می دانیم که با کاهش فشار می توانیم عمل تبخیر را در دماهای پایین نیز ایجاد کنیم.نحوه عملکرد واحد تبخیر چیلر( اواپراتور) نیز بر همین اصل استوار است . بدین معنی که ماده مبرد چیلرهای جذبی که اغلب آب است در داخل اواپراتور که دارای فشار خلاء می باشد در دمای پایین تبخیر شده و حرارت مورد نیاز تبخیر خود را از محیط اطراف اواپراتور دریافت می نماید و در نتیجه این عمل محیط اطراف اواپراتور سرد می شود.

چیلر جذبی

ادامه مطلب: اصول کار چیلر های جذبی (2)

اصول کار چیلر های جذبی

1 رای5.05 

 

اصول کار چیلر های جذبی :

اصول کارکرد چیلرهای جذبی همچون سایر سیستم های سرمایشی فرآیند تبخیر است . همانطور که می دانیم لازمه فرآیند تبخیر دریافت گرماست و این اخذ گرما می تواند موجب ایجاد سرما شود .با توجه به قوانین ترمودینامیکی می دانیم که با کاهش فشار می توانیم عمل تبخیر را در دماهای پایین نیز ایجاد کنیم.نحوه عملکرد واحد تبخیر چیلر( اواپراتور) نیز بر همین اصل استوار است . بدین معنی که ماده مبرد چیلرهای جذبی که اغلب آب است در داخل اواپراتور که دارای فشار خلاء می باشد در دمای پایین تبخیر شده و حرارت مورد نیاز تبخیر خود را از محیط اطراف اواپراتور دریافت می نماید و در نتیجه این عمل محیط اطراف اواپراتور سرد می شود.چیلر جذبی

ادامه مطلب: اصول کار چیلر های جذبی

طرز راه اندازی و نگهداری چیلر

9 رای2.95 


8- برای این که چیلر مرتب کار کند، با توجه به نکات مورد اشاره و بدون دست کاری در کنترلرها، قبل از رفع عیب دستگاه را روشن نکنید.
7- اگر درجه حرارت آب داخل اوپراتور( کولر) از حد معمول ( حدود 7 درجه سانتی گراد) به علت خرابی ترموستات یا پمپ جریان آب سرد یا هوا گرفتن پمپ آب کمتر شود، در این صورت کنترل ضد یخ (انجماد) قطع خواهد کرد. در چنین شرایطی چیلر را خاموش کنید و از روشن کردن حتی برای چند ثانیه نیز اکیدا خودداری فرمایید و پس از نرمال شدن جریان آب سرد و اطمینان از درستی ترموستا، نسبت به راه اندازی چیلر اقدام کنید.
6- قطع شدن فیوز جریان ضعیف در اثر اتصالات کوتاه یا کم بود ولتاژ برق.
5- نبودن برق سه فاز یا کم بودن ولتاژ برق –(قطع کردن بی متال جریان برق) ابتدا از کامل بودن برق (سه فاز و 380ولت)اطمینان بیابید، کلید راه انداز چیلر را روی حالت خاموش قرار دهید و شاسی بی متال را فشار دهید، سپس چیلر را روشن کنید.
4- سرد بودن داخل اواپراتور (کولر):ترموستاتی که روی لوله آب سرد رفت ساختمان قرار داردبرای تهویه منازل و ادارات روی 45 درجه فارنهایت تنظیم می شود و تا زمانی که حرارت آب از 45 درجه بالاتر نرود، چیلر روشن نمی شود، مگر آنکه ترموستات خراب باشد.
3-درست کار نکردن مدار روغن چیلر (قطع کنترل فشار روغن ).
2- رسوب یا گیج گرفتگی کندانسور (بالا رفتن فشار رانش).برای از بین بردن رسوبات حاصل در کندانسور، از پودر ضد گچ استفاده می شود. مقدار ماده ضد گچ (کالکین ) دی اسکلر برای هر تن ظرفیت چیلر معادل تبخیر 5/1 کیلوگرم پیشنهاد می شود.هر کیلو ماده ضد گچ را در 2لیتر آب حل کنید و مطابق شکل زیر در منبع مخصوص بریزید و پ از بستن شیر های آب ورودی در برج و خروجی از کندانسور به وسیله پمپ به مدار کندانسور بفرستید و مجددا محلول را اضافه کنید و باید عمل تا 48 ساعت تکرار شود.
1- درست کار نکردن برج خنک کننده .
اشکالاتی که مانع راه اندازی چیلر می شود:
5- روغن داخل کمپرسور حدود سطح شیشه روغن نما باشد و اگر از سطح شیشه کم تر باشد روغن لازم را تامین کنید.
4- سطح شیشه نشان دهنده مایع مبرد باید صاف و بدون حالت کف زدگی باشد.
3- درجه فشار روغن حداقل 20پوند بیشتر از درجه فشار مکش باشد.
2- در فشار کم چیلر (مکش کمپرسور)باید بین 45تا75 پوند باشد
1- درجه فشار زیاد چیلر (رانش کمپرسور) باید بین 200تا260 پوند باشد.
حین کار چیلر به نکات زیر توجه کنید:
طرز راه اندازی و نگهداری چیلر


5- با ولت متر اختلاف هر فاز برق ورودی به تابلو را اندازه گیری کنید . باید 380ولت کامل باشد. پس از اطمینان از کلیه قسمت های فوق، برج را روشن کنید و پس از 15 دقیقه در صورتی که چراغ کنترل تابلوی برق چیلر روشن باشد، می توانید چیلر را روشن کنید.
4- اطمینان از جهت صحیح گردش پمپ جریانی آب سرد .
3- اطمینان از درست کار کردن بادرسان ها.الف- تسمه ها به حد کافی محکم باشد.ب- یاطاقان های بادبزن کویل روغن کاری شده باشد .ج- جهت گردش درست باشد.
2- اطمینان از درست کار کردن پمپ برج خنک کننده .برای اطمینان ، پس از روشن کردن پمپ، از داخل برج خنک کننده بازدید کنید . باید آب از افشانک ها به حد کافی خارج شود و همه سطوح برج را بپوشاند .
1- اطمینان از وجود آب در برج خنک کننده .اگر برج آب نداشته باشد باید شناور و اتصال آب شهر به برج مورد آزمایش قرار گیرد.
قبل از راه اندازی چیلر نکات زیر باید مورد توجه قرار گیرد:
طرز راه اندازی و نگهداری چیلر