نظام كنترل اجتماعي مي تواند سوانح رانندگي را كاهش دهد

0 رای05 
نظام كنترل اجتماعي مي تواند سوانح رانندگي را كاهش دهد

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز  سيد قاسم بي نياز كه در نشست مديران روابط عمومي وزارتخانه ها و دستگاه هاي اجرايي عضو كميسيون ايمني راه ها سخن مي گفت، اظهار داشت: براي نخستين بار اين نشست برگزار شده است كه احساس مسئوليت در قبال خسارت هاي سوانح رانندگي را به گفتمان غالب مسئولان تبديل و مسئوليت اجتماعي تمام شهروندان در قبال ايمني تردد را گوشزد كند.

رئيس مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت راه وشهرسازي تصريح كرد: هر كدام از شهروندان نسبت به موضوعاتي از جمله نام خليج فارس و يا مشكلات زيست محيطي حساس هستند اما در قبال سوانح رانندگي كه در سال 1392 نزديك به 17 هزار نفر تلفات داشته است در حال حاضر حساسيت قابل توجهي وجود ندارد.

وي بيان كرد: روزانه شهروندان در معابر به طور مرتب شاهد رفتارهاي پرخطر هستند اما هنوز نظام كنترل اجتماعي قوي به منظور سعي در جهت كاهش سوانح رانندگي شكل نگرفته است كه در اين زمينه نقش نهادهاي مدني و اجتماعي، خانواده ها و به ويژه بانوان مي تواند بسيار برجسته باشد.

بي نياز ابراز داشت: وزارتخانه ها و دستگاه هاي مختلفي به طور مستقيم و غير مستقيم از تلفات و سوانح رانندگي متاثر مي شوند و سازمان بهداشت جهاني و بانك جهاني پيش‌بيني كرده‌اند مصدوميت‌ها و جراحات ناشي از تصادف‌ها بين سال‌هاي 2000 تا 2020 حدود 65 درصد افزايش يابد و در كشورهاي فقير ميزان تلفات بيش از 80 درصد برآورد شده است و پيش بيني سازمان بهداشت جهاني آن استكه تصادفات رانندگي به پنجمين عامل مرگ و مير تا سال 2030 ميلادي تبديل خواهد شد.

وي اعلام كرد: طبق مطالعات اقتصادي انجام گرفته در پژوهشكده حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي (راه و ترابري سابق) بر مبناي قيمت هاي سال 1386 ، ميزان هزينه مستقيم و غير مستقيم ناشي از تصادفات رانندگي در ايران با احتساب يارانه ها، سالانه 180 هزار ميليارد ريال بيان شده است. اين ميزان برآورد هزينه براي سال 1386، 6.23 درصد از توليد ناخالص داخلي كشور بوده است و با توجه به نرخ رشد 6.7 درصدي توليد ناخالص داخلي كشور در همان سال، مي توان نتيجه گرفت، هزينه تصادفات رانندگي تقريباً كل رشد توليد ناخالص داخلي را از بين مي برد.

اين مقام مسئول يادآور شد: سه چهارم از مرگ‌هاي ناشي از سوانح ترافيكي در مرداني اتفاق مي‌افتد كه در محدوده سني فعال اقتصادي قرار دارند. همچنين بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهاني در سال 2005، متوسط رشد جهاني تلفات رانندگي از سال 2000 تا 2020 به بيش از 68 درصدخواهد رسيد كه اين ميزان براي كشورهاي در حال توسعه بسيار بيشتر است

وي تاكيد كريد: تمام خسارتهاي گفته شده موجب گسترش فقر و كاهش نرخ رشد اقتصادي و اجتماعي كشور شده است.

رئيس مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت راه وشهرسازي با تاكيد بر اينكه چه زماني جامعه مي خواهد نسبت به موضوع سوانح رانندگي حساس باشد، ابراز داشت: در مقاطع زماني اوج سفرها دستگاه هاي خدمات رسان به اطلاع رساني در خصوص ايمني تردد مي پردازند اما اين كافي نيست و بايد تمام دستگاه هاي مرتبط عضو كميسيون ايمني راه ها در تمام طول سال در اين زمينه تلاش كنند.

وي تصريح كرد: بايد تمام اعضاي كميسيون ايمني راه ها در زمينه اطلاع رساني و ايجاد حس مسئوليت اجتماعي در بين همه شهروندان مشاركت كنند و اثرهاي ماندگار در زمينه افزايش ايمني تردد خلق شود.

بي نياز يادآور شد: براي آمادگي در سفرهاي تابستاني امسال بايد اطلاع رساني بر اساس الگو و گفتار مشترك در بين اعضا صورت پذيرد و اميدواريم كه اين همكاري مشترك شكل بگيرد.

رئيس مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت راه وشهرسازي اعلام كرد: كارگروه اجتماعي كميسيون ايمني راه ها برگزاري دهه ايمني راه ها كه تا 25 آبان ماه به عنوان روز قربانيان جاده اي ادامه خواهد داشت را مصوب كرده است.

وي بيان كرد: در نشست مديران ورابط عمومي وزارتخانه ها و دستگاه هاي اجرايي عضو كميسيون ايمني راه ها، تشكيل شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي وزارتخانه ها و دستگاه هاي اجرايي عضو كميسيون ايمني راه ها به منظور برنامه ريزي و اجراي برنامه ها مصوب شد.

در اين نشست مديران ورابط عمومي وزارتخانه ها و دستگاه هاي اجرايي عضو كميسيون ايمني راه ها با تاكيد بر نياز به عزم ملي و كنترل اجتماعي براي كاهش تلفات رانندگي و نياز به الگوي پيام رساني و شعار مشترك بر انجام كارگروهي تاكيد كردند.

در پايان اين نشست به بررسي جزئيات برنامه هاي كوتاه مدت اطلاع رساني براي سفرهاي تابستاني امسال پرداخته شد.

پایان پیام /.

 

 

ادامه مطلب

حسین مقدم سپهر
نویسنده :: حسین مقدم سپهر
شبکه های اجتماعی